BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001417
materiał (podłoża): drewno
technika: drzeworyt, nabijanie metalem
wymiary: 8,3 x 30 x 4 cm
miejsce pochodzenia: Muszyna
datowanie: 1801?-1850?
opis: Klocek krawędziowy, do druku dwukolorowego, przeznaczony do uzyskiwania szczegółów zdobin. Prostokątny, wycięty z drewna gruszy. Z jednej strony deski wzór rytowany i wykonany z różnej grubości drucików wbitych w drewno. Ornament umieszczony wzdłuż klocka, z osią symetrii biegnącą przez środek motywu centralnego. W centrum kielichowata korona kwiatu. Płatki zewnętrzne rytowane w środkowej części (wałeczki), u dołu i u góry z drucików o stopniowo zmniejszającej się średnicy. Dwa wewnętrzne płatki z drewna, wnętrze kwiatu – pręciki z drucików. U nasady wszystkich płatków kółeczko z drewna, od którego z obu stron odchodzą gałązki z trzema trójlistkami, nabite z cienkich drucików. Po obu stronach tulipana ukośnie położne owale ujęte w wianuszki z naprzeciwległych listków, wypełnione szachownicą z grubszych mosiężnych sztyftów. Na obu końcach klocka połówki motywu centralnego odwrócone względem niego o 180⁰. Górne krawędzie formy obrobione dłutem. Pod spodem klocka wypalony inicjał „ED” i nawiercony okrągły, głęboki otwór w środkowej części. Drewno miejscami spróchniałe.
stan zachowania: zróżnicowany
własność: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
numer inwentarza: 4079/mek
uwagi: Oprócz druku jednokolorowego, w którym jaśniejszy wzór kontrastował z ciemniejszym tłem, do zdobienia tkanin stosowano także druk dwubarwny z kombinacją koloru białego i jasnoniebieskiego. Do takiego drukowania służyły klocki z uzupełniającymi się wzorami. Jeden z nich, wykonany z elementów metalowych, służył do drukowania szczegółów, a drugi, wyrzeźbiony w drewnie, do uzyskania podkładu motywu. Aby uzyskać wzór dwubarwny należało najpierw zadrukować białą tkaninę masą izolacyjną przy użyciu klocka do szczegółów. Tak przygotowaną tkaninę zanurzano dwa lub trzy razy w indygu, by zafarbowała się na bladoniebieski kolor. Po wysuszeniu materiał drukowano klockiem do podkładu, bacząc, by wzory pasowały do siebie. Później płótno znowu suszono i znów farbowano, tym razem na ciemnoniebiesko. Po wypraniu w wodzie z dodatkiem kwasu siarkowego, który wypłukiwał pap, na płótnie zostawały białe i bladoniebieskie wzory na indygowym tle.
obiekty związane:
5000001418 klocek do drukowania tkanin Klocek z ornamentem roślinnym
opracowanie dokumentu: Masłowiec, Justyna, 2017.10.30,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©