BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00000648
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
tech. zdobnicza: kolorowanie
wymiary: 32 x 20 cm
datowanie odbitki graficznej: 1790-1820
opis: Drzeworyt zachowany fragmentarycznie, odcięty lewy bok odbitki, ze względu na liczne uszkodzenia i przetarcia niektóre partie trudne do odczytania. Święty Antoni ukazany do kolan, stoi z bukietem lilii w prawej ręce i zamkniętą księgą w lewej, na księdze spoczywa Dzieciątko Jezus. Święty ma na sobie habit kolorowany jasnobrązową akwarelą, przepasany sznurem, z prawego boku zwisa koronka różańca. Rysy owalnej twarzy podkreślone kreskowanym światłocieniem, na głowie tonsura. Dzieciątko półnagie, w sukience kolorowanej jasnopomarańczową akwarelą, siedzi z jabłkiem królewskim w lewej ręce. Głowy obu postaci otaczają okrągłe aureole. Za nimi jasne tło nieba, w górze wąski pas chmur. Prawy i górny bok kompozycji zdobi szeroka bordiura z wzorem roślinnym, z prawej ponadto widnieje wazon. Za św. Antonim budowle kościelne z wieżyczkami, w dole napis w języku polskim. Kolorowanie w odcieniu jasnopomarańczowym zastosowano na powierzchni kilku kolejnych fragmentów odbitki (dachy budynków, bordiura, lilie).
stan zachowania: zachowany fragmentarycznie
napisy i znaki: [...] EZ.ZNAK.KRZYZA.SWIETEGO.WY/ [...]Z.NAS.P BOZE.Y.ANTONEY:S , (u dołu)
numer inwentarza: 29797 MNW
uwagi: Św. Antoni Padewski (1195-1231), czczony w Kościele katolickim, wspomnienie liturgiczne obchodzone 13 czerwca w rocznicę śmierci. Wstąpił do zakonu franciszkanów, prowadził działalność kaznodziejską i misyjną. Kanonizowany w niespełna rok od śmierci 30 maja 1232 roku. Należy do grona najpopularniejszych patronów, wierni modlą się do niego w intencji zaginionych osób i rzeczy. Drzeworytnik ludowy wzorował się zapewne na miedziorycie z początków XIX wieku. Pierwowzorem ikonograficznym dla obu dzieł był obraz św. Antoniego Padewskiego z Radecznicy, otaczany kultem od drugiej połowy XVII wieku. Wg tradycji 8 maja 1664 roku miejscowy tkacz Szymon dostąpił łaski rozmowy ze św. Antonim, który wyraził życzenie, by na Łysej Górze wybudowana została świątynia. Największy rozwój ruchu pielgrzymkowego do Radecznicy przypadł na lata 1815-1869. Barokowy obraz św. Antoniego spłonął w 1995 roku, na jego miejscu znajduje się kopia wykonana w Krakowie przez Jerzego Kumalę. Z sanktuarium w Radecznicy związani są oo. bernardyni. Drzeworyt pochodzi z kolekcji Bronisława Bojakowskiego, do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie zakupiony w 1920 r. Na powierzchni tła nad liliami odręczny napis cyrylicą. Link do bazy Muzeum Narodowego w Warszawie: http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=8867
fotografia: Wąsik, Marcin , 2012
opracowanie dokumentu: Graff, Grzegorz, 2013.03.03,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©