BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001443
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
wymiary: 32 x 17,1 cm
miejsce powstania: Czersk
datowanie odbitki graficznej: 2018
opis: Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, przedstawiająca św. Michała w przepasanej, jasnej tunice ozdobionej krzyżem na piersiach, lamówkami przy krótkich rękawach oraz wokół szyi. Na nogach buty z cholewami. Głowa świętego otoczona nimbem w formie obręczy. Proste włosy opadają na ramiona. Skrzydła uniesione pionowo ku górze. W rękach św. Michał trzyma włócznię zwieńczona krzyżem, która przebija leżącego o jego stóp, zwiniętego węża. W dolnej części kompozycji, na wydzielonym polu napis "ŚW. MICHAŁ". Pod odciskiem grafiki, wzdłuż dolnej linii odręczna sygnatura autora oraz podany kolejny numer odbitki z serii.
motyw ikonograficzny: święty Michał Archanioł , włócznia , zwierzę (wąż)
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: 4/100 Włodzimierz Ostoja-Lniski 2018
numer inwentarza: 85978 MEK
uwagi: Drzeworyt jest jedną z grafik z serii poświęconej wizerunkom aniołów, którą autor rozpoczął w 2018 roku. Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii. Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych. W sztuce chrześcijańskiej aniołowie przedstawiani byli najczęściej jako wysłannicy Boga, opiekunowie ludzi, zwykle w towarzystwie świętych postaci lub w kontekście rozgrywających się wydarzeń. Jednym z najpopularniejszych przedstawień jest wizerunek św. Michała Archanioła walczącego z szatanem. Tu diabeł przybrał postać węża, którego św. Michał przebija włócznią. Św. Michał czczony jest przez wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Wśród chrześcijan obrządku wschodniego i zachodniego jest między innymi jako orędownikiem w walce z siłami zła, patronem policjantów, żołnierzy, rytowników, złotników i dobrej śmierci. Modlitwa papieża Leona XIII: "Święty Michale Archaniele, broń nas w walce, a przeciw niegodziwości i zasadzkom złego ducha bądź naszą obroną. Oby go Bóg pogromić raczył, pokornie o to prosimy, a Ty, Książę niebieskich zastępów, szatana i inne duchy złe, które na zgubę dusz ludzkich po tym świecie krążą, mocą Bożą strąć do piekła. Amen".
opracowanie dokumentu: Skoczeń-Marchewka, Beata, 2018.12.10,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©