BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00000989
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
tech. zdobnicza: kolorowanie akwarelą
wymiary: 6 x 6 cm
miejsce pochodzenia: Łopuszna
datowanie odbitki drzeworytniczej: 1801-1900
opis: Popiersie Matki Boskiej z Dzieciątkiem trzymanym po lewej stronie, ukazane frontalnie. Maria z blizną na prawym policzku jest ubrana w maforion z czerwoną lamówką i krzyżem nad czołem. Jezus w czerwonej sukience. Na głowach otoczonych aureolami - korony otwarte. Zarówno aureole, jak i korony koloru żółtego. Półpostacie zasłonięte częściowo przez sukienkę, zgeometryzowaną tablicę z monogramem maryjnym, ozdobioną pasem skomponowanym z kropek pomiędzy równoległymi liniami, kolorowaną żółtą farbą. W części tła widnieją czarne poziome paski pomalowane niebieską farbą. Wokół drzeworytu grube czarne obramowanie.
motyw ikonograficzny: aureola , korona , krzyż , Matka Boska Częstochowska , Matka Boska z Dzieciątkiem , suknia
stan zachowania: uszkodzony
napisy i znaki: MARYA , (u dołu)
uwagi: Matka Boska Częstochowska na drzeworycie została ukazana prawdopodobnie w sukience-tablicy z naszytymi na aksamitnym tle klejnotami. W 1595 r. wota przymocowywane bezpośrednio do obrazu polecono przenieść z obrazu na osobne tablice. Są one widoczne między innymi na obrazie "Komunia Jagiellonów" z 1664 roku. Wiadomo, że 8 września 1650 roku, kiedy nastąpiło poświęcenie nowego hebanowego ołtarza fundacji Jerzego Ossolińskiego, obraz był ozdobiony sukienką z wysadzanym perłami hierogramem imienia MARIA. Inwentarz wymieniał w 1685 roku cztery sukienki na wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, nazywane: Iesus, Maria, Pelikan i Duch Święty. Dwie pierwsze miały być wykonane z okazji poświęcenia ołtarza przez klasztornego hafciarza brata Tomaszewskiego. Dwie kolejne, prawdopodobnie około 1682 roku z okazji jubileuszu 300-lecia. Drzeworyt został znaleziony przez Wiktora Zbigniewa Langnera (1906-1985) w Łopusznej w 1939 roku, gdzie był przyklejony wraz z drugim (nr inw. BN G.66920) na feretronie, którego zasadniczą część stanowiły obrazy olejne. Do zbioru Biblioteki Narodowej trafił jako część spuścizny po tym artyście grafiku, drzeworytniku, twórcy ekslibrisów i kolekcjonerze. Drzeworyt jest przycięty w górnej części.
fotografia: Business Graphics Datentechnik GmbH , 2013
opracowanie dokumentu: Mosio, Grażyna, 2013.12.17,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©