BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00000985
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
tech. zdobnicza: kolorowanie akwarelą
wymiary: 13,4 x 9,4 cm
miejsce pozyskania: Korytków Duży
datowanie odbitki graficznej z obrazem na szkle: 1801-1815
opis: Obraz na szkle z centralnie umieszczonym drzeworytem. Odbitka jest kolorowana farbą wodną, pod szkłem widnieje także malowany ornament. Grafika przedstawia Matkę Boską Loretańską w wydłużonej, stożkowatej szacie. Dzieciątko trzymane przez Matkę po prawej stronie, zostało ukazane w sukience podobnego kształtu. Obie postacie są czarnowłose, w koronach zamkniętych zwieńczonych krzyżykami. Przy głowie Dzieciątka widnieje ugrowa aureola. Szata Marii z pasowym ornamentem roślinnym z kwiatami różnej wielkości wśród liści, przeplatanym szlakami o geometrycznej dekoracji złożonej z zygzaków i rombów, w kolorach ugrowym, brązowym i ceglastym. Na szyi Marii łańcuch, niżej okrągły ceglasty medalion z monogramem IHS. Na szacie Jezusa – także ornament w układzie pasowym. Postacie ukazano na białym tle między dwiema czarnymi kolumnami gęsto oplecionymi wiciami roślinnymi z lancetowatymi liśćmi, podmalowanymi na kolor jasnobrązowy (po prawej) i oliwkowo-ugrowy (po lewej). Głowice kolumn złożone z dwóch części, ceglastej w zygzak i ugrowej ukośnie szrafowanej. Kolumny łączy łuk w pasową dekorację złożoną z czarnych i ugrowych szlaków gładkich, w ząbki lub ukośne nacięcia. Na kapitelach umieszczono symetrycznie dwa ceglaste, donicowate naczynia z jasnobrązowymi liśćmi. Bazy kolumn stanowią ceglaste półkola w pionowe kreski. Wzdłuż dolnego brzegu wydzielono poziomy pas z czarną inskrypcją na ugrowym tle. Pod szkłem farbą olejną (?) namalowano m. innymi czarne półkole przecinające szatę Marii, wykonano ciemną plamę pod szyją i podmalowano kolumny. Grafikę otaczają obramowane ugrem półkola (kwiatowe płatki) pomalowane farbą koloru bladocynobrowego z ciemniejszymi cynobrowymi plamami w dwóch dolnych płatkach. Po cztery podobne półkola rozmieszczono wzdłuż pionowych brzegów szkła. Przestrzeń pomiędzy tymi elementami kompozycji wypełniają ugrowo-brązowe drobniejsze półkoliste płatki z czarnymi konturami i potrójnymi czarnymi liniami pośrodku. Pozostałą część tła pomalowano farbą czarną z niebieskawym odcieniem. Całość jest oprawiona w drewnianą ramkę wykonaną nożem z ozdobnym wgłębieniem wokół szkła, pomalowaną na kolor ciemnobrązowy.
motyw ikonograficzny: arkada , aureola , Dzieciątko Jezus , korona , Matka Boska Loretańska , Matka Boska z Dzieciątkiem
stan zachowania: uszkodzony
napisy i znaki: OPML ORE TANE , (u dołu drzeworytu) IHS , (na medalionie, na szacie Matki Boskiej)
numer inwentarza: PME 37605
uwagi: Kult Matki Boskiej Loretańskiej wywodzi się z czci, którą otaczano dom Najświętszej Marii Panny w Nazarecie. Miał zostać przeniesiony z Ziemi Świętej do włoskiego Loreto. Stał się miejscem modlitw i kontemplacji wiernych. Domek wraz z umieszczoną w nim figurą Matki Bożej Loretańskiej był wzorem dla podobnych miejsc kultu w całym chrześcijańskim świecie, także w Polsce. Z sanktuarium w Loreto związana jest również litania do NMP. W Polsce cześć dla Matki Boskiej Loretańskiej była propagowana między innymi przez rodzinę Sobieskich. Po bitwie wiedeńskiej Janowi III Sobieskiemu podarowano obraz z 1 połowy XVII w., kopię cudownej figury, przechowywanej w bazylice w Loreto. Po powrocie króla do kraju obraz ten był przechowywany w jego rodzinie z wielkim pietyzmem, a po 1740 r. przeszedł w inne ręce. Wizerunek wielokrotnie kopiowano w różnych technikach plastycznych. Wiele z tych kopii uznano za cudowne. Obraz na szkle dzięki swoim cechom reprezentuje wg J. Grabowskiego tzw. grupę lubelską (zwaną przed 2.wojną światową - wołyńską), przez A. Błachowskiego - lubelsko-podlaską. Analogiczna forma zdobień zob., nr inw. 48252 MEK i MB/E/1624, a także PME 37604. Wizerunek jest darem S. Bednarza 1974 roku, podobnie jak przedstawiający św. Antoniego Padewskiego, wspomniany powyżej nr inw. MPE 37604. Wymiary całości w ramie drewnianej: 32,3 x 26,8 cm, światła: 25 x 19,5 cm. Popękane szkło zostało zdublowane dodatkową szybą. Na całej powierzchni są widoczne drobne ubytki warstwy malarskiej.
fotografia: Koprowski, Edward , 2013
opracowanie dokumentu: Mosio, Grażyna, 2013.12.01,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©