BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001586
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
wymiary: 29,5 x 29 cm
miejsce powstania: Czersk
datowanie odbitki graficznej: 2019
opis: Kompozycja ujęta w prostokąt stojący. Centralnie ukazana półpostać Matki Boskiej w jasnej sukni z ciemnymi mankietami oraz w czarnym welonie na głowie. Przy szyi biała podwika. Na jej lewej ręce leży Dzieciatko Jezus. Prawą dłonią obejmuje prawą pierś, którą przykłada do ust Jezusa. Ten ukazany jest w czarnej, krótkiej sukience z krótkimi rękawami. Prawą ręką dotyka dłoni Matki. Głowy obu postaci otoczone są nimbami w formie obręczy. Nosy oddane wg charakterystycznej dla autora maniery: w formie ciągłej, wijącej się linii, zachodzącej na jeden łuk brwiowy. Oczy przymknięte. Usta Marii wyraziste, lekko uśmiechnięte. W tle kompozycji ornamenty roślinne w formie 6 wielopłatkowych kwiatów . U dołu, na wydzielonym polu napis. Niżej, ołówkiem sygnatura autorska.
motyw ikonograficzny: Dzieciątko Jezus , Matka Boska Karmiąca , Matka Boska z Dzieciątkiem
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: 2/30 Włodzimierz Ostoja - Lniski 2019 ŚW. ANNA SAMOTRZEĆ , (w dolnej części kompozycji)
numer inwentarza: 86137 MEK
uwagi: Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii. Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych.
opracowanie dokumentu: Skoczeń-Marchewka, Beata, 2021.03.05,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©