BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001442
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
wymiary: 22,3 x 12,5 cm
miejsce powstania: Czersk
datowanie odbitki graficznej: 2018
opis: Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, przedstawiajaca Anioła Stróża z dzieckiem. Na pierwszym planie kilkuletnie dziecko ze złożonymi rękami na wysokości piersi. Za nim anioł lekko pochylający się nad dzieckiem i trzymajacy swoje dłonie na jego ramionach. Obie postacie w jasnych sukniach z lamówkami. Szata anioła dodatkowo zdobiona kryzą i przepasana.Twarze anioła i dziecka pucułowate, zarysowane schematycznie. Na głowach proste włosy siegajace ramion. Skrzydła anioła zadarte pionowo do góry. W lewym, górnym rogu oraz w dolnych narozach po jednym, schemartycznie przedstawionym kwiatku wielopłatkowym. Pod odciskiem grafiki, wzdłuż dolnej linii odręczna sygnatura autora oraz podany kolejny numer odbitki z serii.
motyw ikonograficzny: Anioł Stróż , dziecko , gest modlitwy
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: "Anioł Stróż" , wzdłuż dolnego brzegu 4/100 Włodzimierz Ostoja-Lniski 2018
numer inwentarza: 85977 MEK
uwagi: Drzeworyt jest jedną z grafik z serii poswięconej wizerunkom aniołów, którą autor rozpoczął w 2018 roku. Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii. Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych. W sztuce chrześcijańskiej aniołowie przedstawiani byli najczęściej jako wysłannicy Boga, opiekunowie ludzi, zwykle w towarzystwie świętych postaci lub w kontekście rozgrywających się wydarzeń. Autonomiczne przedstawienia Anioła Stróża rozpowszechniły się dopiero od XVII wieku, co związane było z ustanowieniem przez papieża Pawła V dnia 2 października Świętem Aniołów Stróżów. Wśród wielu wersji dominują te na których anioł pojawia się w towarzystwie dziecka, które osłania tarczą, prowadzi za rękę, czy zabezpiecza przed zagrożeniami.
opracowanie dokumentu: Skoczeń-Marchewka, Beata, 2018.12.10,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©